تفاوت سرور مجازی و سرور اشتراکی

سرور مجازی و سرور اشتراکی دو سرویس محبوب برای میزبانی سایت هستند. این دو سرور تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند که در این مقاله قصد داریم به معرفی این تفاوت‌ها بپردازیم.

تفاوت سرور مجازی و سرور اشتراکی چیست؟

در ادامه چند مورد از تفاوت‌های میان این دو سرور را برایتان شرح می‌دهیم.

منابع

یکی از شاخص‌ترین تفاوت‌های میان سرور مجازی و سرور اشتراکی، مربوط به منابع است. در سرور اشتراکی، شما به عنوان یکی از کاربران، منابع مثل رم ،سی پی یو و ... را با چند کاربر دیگر شریک هستید و نمی‌توانید به صورت اختصاصی از آن استفاده کنید. در صورتی که سایت شما به منابع بیشتری نیاز داشته باشد، به احتمال زیاد با مشکل مواجه می‌شوید.

در سرور مجازی منابع به صورت اختصاصی در اختیار کاربران قرار می‌گیرد و همین مسئله باعث می‌شود که مدیریت خوبی روی آن‌ها داشته باشید. با استفاده سرور مجازی می‌توانید منابع خود را در هر زمان که احساس نیاز کردید، افزایش دهید. در صورتی که سایت پربازدیدی دارید، بهتر است از سرور مجازی استفاده کنید.

امکانات

یکی دیگر از تفاوت‌های میان این دو سرور، امکانات است. در سرور مجازی اشتراکی به مراتب امکانات کمتری برای مدیریت در اختیار دارید و برای استفاده از آن‌ها نیز محدودیت‌هایی خواهید داشت.

این در حالی است که برای استفاده از سرور مجازی محدودیتی وجود ندارد و به امکانات بیشتری دست پیدا می‌کنید. امکاناتی که سرور مجازی در اختیارتان قرار می‌دهد، قابل مقایسه با امکانات سرور اشتراکی نیست؛ به همین دلیل، در صورتی که امکانات سرور برایتان اهمیت زیادی دارد، استفاده از سرور مجازی پیشنهاد می‌شود.

قیمت

نحوه‌ قیمت‌گذاری هاست و سرورها با توجه به امکانات و ویژگی‌هایی که دارند، تعیین می‌شود. به همین دلیل، قیمت سرور مجازی به مراتب بالاتر از سرور اشتراکی است و برای استفاده از آن باید هزینه بیشتری پرداخت کنید.

توجه داشته باشید که پرداخت هزینه بیشتر برای استفاده از سرور مجازی به معنی بد بودن آن نیست؛ بلکه خرید این سرور نسبت به امکاناتی که دارد، کاملا مقرون به‌صرفه است. البته پلن‌های مختلفی برای هرکدام از این سرورها در سایت‌ها وجود دارند که می‌توانید با توجه به بودجه و نیازهایتان یکی از آن‌ها را انتخاب و خریداری کنید.

امنیت

در میان برتری‌های قاطع سرور مجازی بر سرور اشتراکی، به بخش امنیت می‌رسیم؛ سرور مجازی به دلیل استفاده از منابع اختصاصی، امنیت بالایی دارد. این در حالی است که سرور اشتراکی به دلیل اینکه از منابع اختصاصی استفاده نمی‌کند و منابع را با چند کاربر دیگر شریک هستید، امنیت کمتری نسبت به سرور مجازی دارد.

امنیت یکی از مهم‌ترین مواردی است که باید به آن توجه داشته باشید. در صورتی که امنیت بالا برایتان اهمیت دارد، بهتر است از سرور مجازی برای میزبانی سایت خود استفاده کنید و سرور اشتراکی را در اولویت‌های بعدی قرار دهید.

نگهداری و مدیریت سرور

در نگهداری و مدیریت، سرور اشتراکی برتری‌هایی نسبت به سرور مجازی دارد. برای نگهداری، مدیریت و استفاده از سرور مجازی باید دانش کافی را داشته باشید که ممکن است کمی دشوار به نظر برسد.

برای نگهداری، مدیریت و استفاده از سرور اشتراکی نیاز به دانش فنی خاصی ندارید و به راحتی می‌توانید کارهای مربوط به نگهداری و مدیریت سرور را انجام دهید. برطرف کردن مشکلات در سرور اشتراکی به عهده شما نیست اما برطرف کردن مشکلات در سرور مجازی کاملا به عهده شما خواهد بود و در نتیجه با چالش‌هایی مواجه می‌شوید.

انعطاف‌پذیری

سرور مجازی از نظر انعطاف‌پذیری عملکرد بهتری نسبت به سرور اشتراکی دارد. از آن‌جایی که سرور مجازی از منابع اختصاصی استفاده می‌کند، انعطاف‌پذیری آن بالاتر است و در هر زمان می‌توانید منابع را با توجه به نیازهایتان کاهش یا افزایش دهید. در سرور اشتراکی چنین قابلیتی وجود ندارد و برای افزایش یا کاهش منابع، باید تا پایان زمان سرویس خود صبر کنید.